Vårvandring vid Käringberget 28-30 april


Jag, Maya och Elli gav oss iväg på lördag eftermiddag till Käringberget som ligger mellan Bjurholm och Fredrika i Västerbottens inland.


LÖRDAG

Vid bilen
Parkerat, plockar ur all packning. Jag är taggad, äntligen ute i naturen!




h?ngbro1
Strömmande älvvatten. Höjde pulsen lite i början av turen när vi gick över allt vatten för att spana på andra sidan älven efter en fin tältplats.



SÖNDAG


Elli slevar upp gr?
Gröten är kokad och Elli slevar upp ;)




Nallesp?
Påväg upp mot toppen. Någon har gått här innan oss. Frågan är hur länge sedan... Adrenalinet känns av i kroppen!!! Undra var nalle håller hus?!




Nowa framf?r en tj?rn
Nowa poserar framför kameran




Vy p?v?g till toppen av K?ringberget
Utsikt påväg upp.
(samma utsiktskort går att hitta i tidigare blogginlägg dock med vinterskrud och solnedgång)



Drickpaus
Drickpaus påväg upp



vilopaus
Vilopaus för benen går också åt emellanåt




Utsikt fr?n toppen
Utsikt från toppen av Käringberget



sopplunch
Lunch upp på toppen, soppa och mackor. Det smakar aldrig bättre än när man är ute!




kolla kartan1
Varför gå samma väg ner? Jag och Elli diskuterar vägen nedför berget. VÄLDIGT många höjdkurvor (& tätt)...



p?v?g nerf?r toppen
Påväg nerför. Har passerat den första platån. Väntar ett antal till men det vet vi inte än... =)



kollar kartan, igen
Lite trixigt med kartläsandet men det visar sig att det gick utmärkt när vi kom ner!



runt tr?det...
Jag snavade till mitt i en brant passage... Lyckligtvis stod där ett träd och Maya var snabb med kameran!



p?v?g ?ver ?lven
Nere från berget och lite traskade på grusväg innan vandring i kuperad terräng



Maya i solen
Maya lapar sol i kanten av ett hygge



h?ngbro2
Fler hängbroar. Gick över för att kolla läget. Denna gång lugnare vatten, skönt!



stilla vatten
Hittat tältplats för natten. Ingen dålig utsikt! =)



matlagning
Kvällsmat lagas över elden. Couscous med tandorigryta och rostade solroskärnor och kokos. Behöver jag säga att det smakade ljuvligt?! ;)



Tr?tt Nowa
Nowa var trött när vi äntligen var framme och somnade gott intill min ryggsäck med en fleecetröja över sig.



vispning av chokladfromage
Solen har hittat fram igen! =) Efterrätt rörs ihop i en häftig fart. Chokladfromage med mandelbiskvier.



Diskst?ll
Allt diskat och klart nu på torkning på vårt diskställ.



solnedg?ng
Solnedgång över Lödgåälv


solen nere
Solen har gått ner och stilla, stilla vatten. Känner lugnet framför elden.



MÅNDAG

frukostlagning
Frukostlagning, jag kokar gröt och tevatten.



framme vid bilen
Framme vid bilen igen (och en mycket glad Maya!) efter en lite längre vandring än tänkt då det var kraftigt vårflod där vi tänkt ta oss över och fick gå ca 1 mil extra omväg.


SLUTET GOTT ALLTING GOTT!


Att vara ute är inne!


Ååå, jag vill ut igen. NU NU NU NU!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback