Späckhuggarsafari i Tysfjord (Norge)

Igår kom jag hem efter ett par dagar i Norge. Jag följde med som deltagare på späckhuggarsafari.


image618
*tjoho* ÄNTLIGEN!


image619
Åkte från Umeå vid 8 på morgonen och är äntligen framme i Tysfjord efter drygt 10 timmar på
en buss. Resan gick Umeå-Skellefteå-Arvidsjaur-Arjeplog-Fauske-Tysfjord. Landskapet var
underbart vackert om än att det var lite väl branta serpentinvägar ibland. Tur att jag hade så
bra reskompis. =)Jag och mina tre boendekompisar går i n på turistcentret för att
äta kvällsmat. Sen somnade vi bums! Trötta och förvantansfulla inför morgondagens
äventyr på havet.



image620
Ombord på båten Leonora. Kapten spanar ut över havet.


image621
Inga späckhuggare fick vi se under resan, tyvärr. Vädret var som på bilden. Disigt, blåst,
regn och en hel del vågor vilket är det sämsta tänkbara. Landskapet var dock ljuvligt med höga berg
med en del snö på.


image622
Påväg hem igen. Stannar till i Fauske för en bensträckare.


image623
Moi (långhåriga typ, klipptid imorgon) i Fauske.


image624
Nästa stopp blev i Sverige, i Arjelog för att äta lunch. Jättegod buffé med mycket att
välja på. Sen bokstavligen rullade vi till Umeå igen. Framme strax före 20 på kvällen efter
ca 11 timmar på bussen.


Resan var toppen! Jätteskönt med ett avbrott i vardagen.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback