Min resa med IKSU-frilufts till glaciären Okstindan i Norge

Jag är mäkta imponerad om någon lyckas missa min enorma upplevelse på Glaciären Okstindan i Norge sista helgen i augusti. =D
För er som missat eller vill se mäktiga bilder (igen?) kan ägna en stund åt att beskåda bilderna nedan...

På torsdagen samlades vi från IKSU-frilufts vid IKSU för att gemensamt resa till Norge. Vi plockade ihop utrustningen och stuvade in allt i bilarna, det var fullt-fullt med packning i bagagen. Det är som sagt en del utrustning som ska till för att göra en sådan expedition av detta slag, främst klätterutrustning. Påvägen så blev det flera stopp, lite väl många... Men det berodde på lite dålig kommunikation mellan bilarna trots alla 14 mobiltelefoner som vi hade med oss. *haha*


Hemavan1
Vid ett av våra stopp i Hemavan för kisspaus där vi hade denna utsikt i
gräset... Inte illa pinkat som sagt!!!




Hemavan2
Hemavans kyrka kan skådas i närheten av sjön



Färden fortsatte i sakta takt då det var en hel del vägarbeten under vår färdväg. Det var grusväg att köra mestadels från Hemavan och hela biten in i Norge, vet inte hur många mil men det tog ett par timmar... Tacka vet jag svenska vägar! Snöpinnarna var dock uppe utmed hela vägen, snart kommer vintern i fjällvärlden. På kvällen kommer vi äntligen in i Norge och det känns spännande, när får vi se glaciären?!

Bakom ett krön får vi se en stor-stor traktor, trodde vi. Det är en vägarbetsmaskin! Inte så liten heller, inte en centimeter till övers på någon sida och mindre tilltalande lutning på sidan av vägen. Vi tråcklar in bilarna på en liten mötesplats och får glatt vänta tills de asfalterat vägen förbi våra bilar. Tack å lov gick det hyfsat fort!

Vägarbete och Stina läser tidningen
Stina läser VK i väntan på att vi ska få köra vidare...

Vägarbete och allt folk
Asfalten är nästan på plats och snart, snart får vi köra vidare. Vi fick en
trevlig stund tillsammans mitt ute i ingenstans...





Efter att ha åkt på en mycket smal grusväg i knappt en timme kommer vi fram till en stor damm med en väg som gick rakt över. Svårt att förklara hur brant det är men det kändes i magen! Föreställ er  hur det ser ut när mussepigg och långben är husvagnssemester  som visas på julafton...Kanske säger ett och annat. Jag hade allvaliga planer på att gå över kan jag säga... ;)


Bil på vallen
Vägen som leder över dammen, observera den andra bilen som åker
på vägen!




Bil bakifrån
"Vår bil" Riktigt snyggt! Vilken härlig kväll, vilket ljus. Tyvärr har jag inte
någon superkamera så jag kan inte fånga stämningen riktigt ordentligt...



Bil vid stenrös
Vår bil igen. Chaffisen Per vände sen och hämtade upp mig och Emmy
som fotade. Emmy funderade på att sälja bilderna dyrt  de till
biltillverkarna. ;)



Första natten bodde vi vid en sjö nedanför ett av bergen vid glaciären för att sedan vandra/klättra uppåt på fredagsmorgonen

En sjö vid bergen
Utsikten knappt halvvägs mot toppen till berget där vi ska slå upp vårt
basläger.



Bergen vid Okstindan
En utsiktsvy till! Man kan skymta grusvägen som ett tunt sträck långt ner...



Sjön från mossen
Vårt basläger vid en liten tjärn. Vattnet var ruggigt kallt! Ja, jag babade
sista dagen då man kände sig mer eller mindre skabbig efter flera turer
på glaciären.



Mitt tält
Mitt röda hem. I bakgrunden kan man skymta en liten del av glaciären.



Alla våra tält
Vi gör oss klara för att gå ut på glaciären för första gången!



Glaciären vid sjön
Vårt basläger och en liten del av glaciären.



Vi på glaciären
Vi gör oss klara och knyter in oss i replag för att börja vandra mer uppåt
och över sprickor. Som ni ser är det inte sommarväder precis...




Glaciär i helbild
The Glaciär! =)



Egobild
Egobild ;) Bilden är tagen när jag är på högsta punkten som vi besteg. Vi
nådde dock ej toppen av Okstindan på grund av att tiden försvann iväg
rysligt fort och att vi skulle behöva en del tid till att gå ner också.
*gå ner också, nähe?*  Kan väl tillägga att vi gick i ca 7 timmar.


Aron på glaciären
Min vän Aron i full utstyrsel. Vi var ett bra team i våra galonställ, han i
orange och jag i turkos (Per syns till i bakgrunden)



Glaciären i solen
Sprickor på ett par meter... *djuuuuupt*



Mitt replag på glaciären
Mitt replag: jag, Emmy, Aron och Per. Givetvis en guide först också!



Folk lååångt upp på glaciären
Replaget efter oss högre upp på glaciären



Jag på berget vid glaciären
Jag på ett av berget bredvid glaciären. Jag och ett par till gick på en
upptäcksfärd för att se oss omkring. Vi såg mest sten, snö och is...




Glaciären och kalvningsområdet
Men det var hit vi skulle, till glaciärens kalvningsområde. Där den
"smälter av" ner til sjön.



Sjön vid kalvningsområdet
Härligt turkost vatten, man kan tro att man är kring medelhavet om man
bortser från all is! ;)




Jag vid lägret
Inte mitt bästa kort precis men det visar lite hur sliten jag var den sista
dagen av expeditionen.




Jaha, då har ni fått se lite av det jag pratat på om! Adrenalinet levde jag på ett par dagar efteråt, tog ett tag innan man hade landat när man kom tillbaka till skolan igen...  Är det någon som är sugen på att åka på en glaciärkurs kan jag varmt rekommendera det, upplevelsen är toppen! Bra att ha är ett rejält knippe mod (vilket jag är lite i avsaknad av) och varma kläder. =D



Kommentarer
Postat av: Anna Grek

Haha...inte riktigt medelhavet säger jag...Kul att du hade trevligt!

2006-09-20 @ 09:50:16
Postat av: Elin

Ser verkligen härligt ut! =)

2006-09-20 @ 18:16:08
Postat av: lina

wow vilka bilder på härlig natur! :) förstår att det måste ha varit en riktigt häftig upplevelse! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback