Inoficiell utställning i Vindeln 21 oktober 2006 arr. av Västerbottens kennelklubb


Inoficiell utställning i Vindeln 21 oktober 2006 arr. av Västerbottens kennelklubb



Imorse bar det av till Vindeln, ca 6 mil innåt landet sett från Umeå.
Åkte i god tid eftersom vädret som bekant har varit mer eller mindre ostabilt de senaste dagarna med snö och regn om vart annat...

Har tidigare reflekterat över när jag varit och tittat på hundutställning att de som ställer ut ha så mycket grejer med sig och jag har givetvis undrat vad ska de ha allt till?! Nu vet jag.

Mycket vänta blev det under dagen men det fanns att titta på hela tiden och hann inte bli speciellt långtråkigt. Är mäkta förundrad att jag inte var mer nervös än vad jag var. Skönt! Detta kan man helt klart utsätta sig för fler gånger. =D

Väl i ringen så var det mycket sprall i tassrna på Nowa, som vanligt med andra ord. Eftersom vi var inne i ett ridhus var det mycket intressanta dofter både på marken och i luften såklart. Hon studsade mest omkring och tyckte att livet var härligt och jag tyckte också det men kanske att man skulle kunna gå lite mer sansat... Men det kommer...en annan gång...

I ringen var det inte bara jag och Nowa utan en tik till, "Laipo´s Classic Pearl" med en ålder på knappa 9 månader (2006-01-27). Detta innbar att Nowa ställdes mot en som är nästan 3 månader äldre än henne vilket resulterade i att den tiken redan löpt en gång och därmed blivit lite lugnare, byggt på sig lite mer och och är lite mer hund helt enkelt.

Nowa fick ett bra omdömme och mestadels fin kritik av dommaren Sara Nordin.

"Söt tik med tilltalande proportioner. Ännu lite outvecklat hund. Behöver fylla ut nospartiet betydligt. Tillräcklig vinlad fram, mycket brant kors, i övrigt tillräcklig vinklad bak. Lång välformad bröstkorg, passande benstomme. Rör sig ganska bra från sidan med glatt viftande svans, ännu mycket instabil framifrån och bakifrån. Bra pälskvalitet, utmärkt färg. Mycket trevligt temprament!"

Dommaren sa att skulle hon helt klart haft ett HP (Hederspris) eller mer om det inte vore för att hon behöver växa till sig lite mer och bli lite lugnare.

Jag kan inte säga annat än att jag håller med dommaren men tycker samtidigt att spektrat på denna klass är väldigt brett och det händer mycket från 6 månader ända upp till 9 månader.


Det var roligt att prova på att ställa ut henne och det blir definitivt fler gånger. Blir ett uppehåll över vintern vilket passar oss ganska bra då hon hinner komma i löp och utvecklas lite mer. Men jag hade gärna ställt ut henne under vintern också bara för att träna men tyvärr är det mycket ont om utställningar vintertid.

Egentligen spelar det ingen som  helst roll vad man får för kritik, jag tycker ju om henne precis lika mycket ändå!  *gos-Nowa*

Men hur gick det för Laipo´s Classic Pearl då?
Jo, hon fick två fina rosetter, BIM (Bäst i motsatt kön) och ett HP (Hederspris).







Kommentarer
Postat av: lina

*hihi* ja det är inte lätt alltid att hålla sig i skinnet när man är ett litet nowa-busfrö! :) men vilken tur att hon är söt, med eller utan rosett eller hp! :)

Postat av: Anna Grek

Kul!

2006-10-22 @ 10:57:37
URL: http://sensitivesoul.blogg.se
Postat av: Emma

Hejsan, vad roligt att det gick bra för er på utställnigen. :D fin hon har blivigt också..

2006-10-22 @ 11:26:32
URL: http://www.nogg.se/cairntjejen
Postat av: Charlotta

Sant, det händer verkligen mycket under månaderna mellan 6 och 9 månader. Så det är ju vanligen så att 9 månaders hundarna slår småttingarna. Synd att det inte är så många utställningar under vintern men till våren får du anmäla till allt och öva henne. Kram Kram

2006-10-22 @ 23:19:58
URL: http://www.cloudinthesky.se
Postat av: Anonym

Ja hon är ju så söt så man smälter. =)

2006-10-23 @ 09:39:53
Postat av: anna o

Grattis och super kul att det gick bra på utställningen.. :) Ni är vinnare ni två, du och nowa.. :) Bättre lycka nästa gång. Kramar ifrån mig och smulan

2006-10-24 @ 15:31:04
URL: http://www.nogg.se/annis83

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback